نشانی کلینیک:شهرک غرب، بلوار پاکنژاد، پائین تر از چهار راه سرو، ابتدای18 متری مطهری، جنب داروخانه، پلاک 14 طبقه 2 ، واحد3

رژیم ورزشکاران

بی‌تردید فعالیت بدنی منظم یا ورزش یکی از ارکان مهم حفظ و ارتقاء تندرستی است. در ورزش آماتوری، بسیاری از افرادی که حتی سال‌ها به طور منظم به تمرینات بدنی پرداخته‌اند ممکن است وزن متناسبی نداشته باشند، یا دقیق‌تر بگوییم، تودۀ چربی اضافی داشته باشند. این مساله ممکن است هم به لحاظ روانی و هم به لحاظ کارایی ورزشی اثرهای سوء داشته باشد. بسیاری از افراد به اشتباه بر این باورند که انجام ورزش آن‌ها را از رعایت یک برنامۀ غذایی سالم، بی‌نیاز می‌کند. نگاه گذرایی به میزان انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های بدنی از یک سو و میزان انرژی موجود در برخی مواد غذایی به خوبی گواهی بر نادرستی این باور است. به طور مثال نیم ساعت دویدن با سرعت 8 کیلومتر در ساعت به 295 کیلوکالری نیاز دارد در حالی که یک همبرگر 250 گرمی (بدون پنیر و سس)، 640 کیلوکالری را به بدن می‌رساند! شاید بگویید که اگر غذای سالم‌تری مصرف کنیم وضع چگونه خواهد بود؟ یک لیوان شیر کم‌چرب همراه با دو تکه نان تست و 30 گرم پنیر حدود 350 کیلوکالری دارد! بنابراین، انجام ورزش منظم بدون رعایت یک برنامۀ غذایی سالم ضرورتاً منجر به تناسب اندام نخواهد شد.

در جهان ورزش حرفه‌ای نیز نقش تغذیه در موفقیت ورزشکار، انکارناپذیر است. ورزش‌های گوناگون بر حسب ماهیت خود که ممکن است قدرتی، سرعتی، استقامتی یا ترکیبی باشند، شرایط فیزیولوژیک خاصی را به بدن ورزشکار تحمیل می‌کنند. در عین حال، با نزدیک‌تر شدن زمان مسابقه، تنیدگی (استرس) ورزشکار نیز ممکن است خود مزید بر علت باشد. درک صحیح از فیزیولوژی ورزشی از یک سو و داشتن دانش تخصصی در خصوص تغذیه، متابولیسم و نیازهای تغذیه‌ای از سویی دیگر همراه با درک دغدغه‌ها و نگرانی‌های ورزشکار از طریق ایجاد یک ارتباط تفاهم‌آمیز با او پایۀ شناسایی مشکلات و ارائۀ برنامۀ غذایی مناسب به ورزشکار است.

تماس با ما

2261313122603939