نیاز به برخی ریزمغذی ها در زمان بارداری

لازمه داشتن یک کودک سالم سالم بودن مادر است. بسیاری از ویتامین ها اثرات بسیار مهمی در بارداری مطلوب و سلامت مادر و جنین دارند. در بیشتر موارد تامین این ویتامین ها از طریق رژیم غذایی مقدور است اما در شرایط خاص از مکمل های ویتامین-مواد معدنی استفاده می شود. در این بحث به سه ویتامین اسیدفولیک، ویتامین D و ویتامین A اشاره می شود.

اسیدفولیک

یکی از مهمترین ویتامین ها در زمان بارداری (خاصه اوایل) و قبل از آن اسیدفولیک است. اسیدفولیک که فولات نیز نامیده می شود، یکی از ویتامین های گروه B (B9) است. این ویتامین عمدتا در سبزیجات برگ سبز مانند کلم و اسفناج، حبوبات و مغزها وجود دارد. اسیدفولیک در تولید و تقسیم سلولها از جمله سلولهای قرمز خونی نقش دارد. کمبود اسیدفولیک در زمان بارداری ممکن است باعث نقص لوله عصبی در جنین شود. نوزادان مبتلا به این بیماری ممکن است عمر کوتاهی داشته باشند و یا تا آخر عمر ناتوان باشند. نقص لوله عصبی عمدتا در 28 روز اول بارداری ایجاد می شود، زمانی که احتمال دارد مادر از بارداری خود بی اطلاع باشد. به همین دلیل مهم است که تمام زنان در سنین باروری بویژه زنانی که قصد بارداری دارند اسیدفولیک کافی مصرف کنند. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها (CDC) توصیه می کند که تمام زنان در سنین باروری روزانه 400 میکروگرم از این ویتامین دریافت کنند. مصرف مقدار کافی اسیدفولیک 3 ماه پیش از بارداری بسیار مهم است. مقدار توصیه شده در زمان بارداری 600 میکروگرم در روز است که 200 میکروگرم بیش از قبل از بارداری است.

ویتامین D

مقدار روزانه IU 200 ویتامین D در بارداری و قبل آن توصیه می شود. مهمترین نقش شناخته شده این ویتامین کمک به تعادل و جذب کلسیم است اما اخیرا مطالعات نشان داده اند که در نمو مغز و دستگاه ایمنی جنین و پیشگیری از بسیاری بیماری های خودایمنی مانند دیابت نوع 1 و

علل لاغری و راه های کنترل و درمان آن

همیشه به بحث چاقی و رژیم‌های کاهش وزن بیشتر پرداخته می‌شود در حالی که اضافه کردن وزن برای لاغرها به مراتب دشوارتر است. این بار مخصوص کاربرانی که مشکل لاغری دارند میهمان دکتر مجید حاجی فرجی، متخصص تغذیه و رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه کشور شدیم تا برای حل این مشکل از تخصص و تجربیاتشان بشنویم . با ما همراه باشید...

وقتی افراد به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند که لاغرند،ابتدا بررسی می کنیم که تشخیص، تشخیص خودشان است یا تشخیص بالینی؟ معمولاً برای افراد بزرگسال تعریفی بر اساس BMI یا شاخص توده‌ی بدنی مطرح است که اگر این عدد زیر 18 باشد، بسته به این که از زیر 18 تا چه عددی باشند به آن‌ underweight یا کم وزن گفته می‌شود و لاغری هم از همین جا مشخص می‌شود.

دلیل کم‌وزنی یا لاغری افراد چیست؟

کم وزنی دلایل مختلفی دارد:

* دلایل ژنتیکی

برخی افراد به صورت ژنتیکی لاغرند؛ یعنی بدون این که هیچ عارضه و بیماری‌ای داشته باشند، حتی خوراک و دریافت غذایی‌شان نیز بسیار خوب است اما کم وزن هستند. شما در جامعه و خانواده‌های‌تان بسیار می‌بینید که فردی خیلی خوش خوراک است، فعالیت خوبی هم دارد و همچنان هر چه قدر هم می‌خورد چاق نمی‌شود یا کم وزن می‌گیرد و یا لاغر است.بسیاری از افرادی که مراجعه می‌کنند؛ به ویژه نوجوانان؛ تصویر ذهنی غلطی از وزن خودشان دارند. یعنی این که فرد به لحاظ روحی، به لحاظ جثه‌ای که دارد، به دلیل وزن‌هایی که در سنین پایین‌تر یا کودکی خود داشته به لحاظ دیگرانی که در خانواده‌اش یا فامیل می‌بینید، تشخیص درستی از ظاهرش ندارد.

برخی افراد، عادتاً در خانواده دچار کم خوری هستند؛ یعنی از بچگی بدغذا بوده‌اند، نسبت به هر غذایی علاقه نشان نمی‌دهند، بسیاری از غذاها را نمی‌پسندند، بسیاری از طعم‌ها برای‌شان آشنا نیست.

در واقع وقتی مراجعه می‌کنند می‌گویند که ما پُر وزن هستیم و می‌خواهیم لاغر شویم و یا لاغریم و می‌خواهیم پُروزن شویم. این تصویر ذهنی غلط است که دارند و کاملاً خودساخته است.واقعیت این است که وقتی بررسی می‌کنیم، می‌بینیم

روزه داری و سلامت

 

1- با توجه به تغييرات قند خون در طول روز، تمايل به مصرف مواد نشاسته اي افزايش مي يابد. ليكن چنانچه درصد زيادي از كالري روزانه از این گروه بويژه قندهاي ساده بهمراه چربي تامين شود مي تواند موجب افزايش وزن و چاقي گردد. از طرفي با توجه به سنت و عادت موجود، مصرف سبزي در سفره هاي افطار ايراني تغيير مطلوبي است. اما متاسفانه بدلايل و بهانه هاي مختلفی چون ضیق وقت يا بي حوصلگي، مصرف اين گروه ضروري غذايي در سحر كاسته شده و يا حذف مي گردد.

2- گروه شير و لبنيات و ميوه كه گاهي بدليل فاصله كوتاه زماني بين افطار و سحر حذف مي گردد.

3- تناسب رژيم غذايي بر اساس معیارهای ذیل تعيين مي گردد:

  • • تعداد وعده و ميان وعده و زمان آنها
  • • حجم هر وعده
  • • تنوع و استفاده از تمامي گروههاي غذايي
  • • حفظ تناسب در تامين كالري از گروههاي مختلف درشت مغذي

طبعاً يك رژيم غذايي مطلوب بايستي داراي ويژگي هاي زیر باشد:

• آغاز مصرف در وعده افطار با مايعات مغذي گرم مانند شير و حجم كمي از غلات (نان يا Cereals) همراه با پنير، گردو و سبزي) و یا سوپ های نرم
<

ریز مغذی ها، اعمال اصلی فیزیولوژیک و منابع غذائی مهم آنها

 

<

کپی رایت

 کلیه حقوق این سایت متعلق به وب سایت کلینیک تغذیه می باشد. استفاده از مطالب این سایت بدون مجوز کتبی، پیگرد قانونی دارد.

اطلاعات تماس

  • شهرک غرب، بلوار پاکنژاد، پائین چهارراه سرو
    18 متری مطهری،پلاک 14 ، واحد3
  • تلفن: 02122076953
  • ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • ساعات کاری: 8:00-20:00
Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…
ماده مغذي اعمال فيزيولوژيك اصلي علائم كمبود علائم ازدياد منابع غذايي مهم