دو ماده معدنی مهم در بارداری

کلسیم

در دوران بارداری برای ساخت استخوان ها و دندان های قوی کودک، رشد قلب، سیستم عصبی و ماهیچه های سالم و بسیاری موارد مهم دیگر به کلسیم کافی نیاز است. عوامل هورمونی اثرات زیادی بر متابولیسم کلسیم در زنان باردار دارند. هدف این عوامل هورمونی تامین کلسیم موردنیاز جنین در حال رشد است چه بسا این نیاز به خرج کلسیم استخوانهای مادر تامین شود. تقریبا 30 گرم کلسیم در دوران بارداری جمع می شود که عمده آن در استخوانهای جنین است. باقی در اسکلت مادر ذخیره می شود تا در زمان نیاز در شیردهی استفاده شود. مهمترین زمان استفاده از کلسیم در سه ماه سوم بارداری است. زنان باردار بالای 19 سال به روزانه 1000 میلی گرم در روز کلسیم نیاز دارند، که مانند زنان غیرباردار است اما نکته مهم این است که کارایی جذب کلسیم در دوران بارداری بهتر می شود. اگر مقدار کافی کلسیم مصرف نشود، کلسیم استخوان های مادر برداشته شده و صرف نیاز جنین می شود و توده استخوانی مادر کاهش می یابد.

شیر و تولیدات لبنی بهترین منبع کلسیم هستند. اگر در مصرف شیر مشکل دارید از جایگزین های آن مانند ماست و دوغ استفاده کنید. بروکلی، ساردین و سویا نیز کلسیم خوبی دارند. اگر رژیم غذایی شما مناسب باشد نیاز به مکمل ندارید، با این حال عمده مکمل های ویتامین و مواد معدنی خاص بارداری کلسیم کافی دارند. نیاز بیشتر شما را باید متخصص تشخیص دهد. به یک نکته مهم هم توجه کنید که جذب کافی کلسیم به دریافت کافی ویتامین D بستگی دارد.

 

آهن

حتی قبل از بارداری شما به چند دلیل نیاز به آهن دارید:

- آهن برای ساخت هموگلوبین ضروری است. هموگلوبین پروتئینی است که انتقال اکسیژن را در خون به عهده دارد.