پرفشاری خون اختلالی است که در آن فشارخون در شریانها به طور مزمن افزایش می یابد. با هر ضربان، قلب خون را از راه شریانها به باقی بدن پمپ می کند. فشارخون نشان می دهد، زمانی که قلب می تپد خون با چه قدرتی به دیواره شریانها فشار وارد می آورد. اگر فشارخون بسیار بالا باشد قلب باید سخت تر کار کند و این امر می تواند باعث مشکلات ارگانی و بیماریهایی مانند مشکلات قلبی، سکته یا نارسایی کلیوی شود.

021 نوشته می شود. ممکن / زمانی که فشارخون فرد اندازه گیری می شود دو عدد گزارش می گردد. برای مثال 021 بر 01 که به صورت 01 است یکی یا هردوی این اعداد بالاتر از حد طبیعی باشند. عدد بالایی فشارخون سیستولی و عدد زیرین فشارخون دیاستولی نامیده می شود. 041 باشد پرفشاری خون تلقی می گردد. اگر فشارخون / 021 باشد طبیعی و زمانی که بالاتر از 91 / زمانی که فشارخون شما کمتر از 01 فردی بین این دو محدوده باشد مستعد ابتلا به پرفشاری است. فشارخون بالا ممکن است تا مدتها تشخیص داده نشود. پرفشاری خون درمان نشده به شریانهای شما آسیب می رساند. تکه هایی از زخم ها و اسکارهای ایجاد شده در شریانها می توانند در جریان خون حرکت کرده و باعث انسداد عروق شوند.

در بسیاری از موارد، بیماران علائم خاصی را نشان نمی دهند. حتی ممکن است بدون اینکه بدانند مبتلا به پرفشاری خون هستند دچار پیامدهای بد آن شوند. شرایطی مانند خونریزی داخلی، بیماری مزمن کلیوی، مشکل قلبی، سکته و مشکل دید از عوارض پرفشاری خون کنترل نشده هستند.

عواملی مانند چاقی، استرس، مصرف زیاد نمک، سابقه خانوادگی پرفشاری خون، دیابت، سیگار، کمبود ویتامین D، مصرف کم کلسیم، پتاسیم و منیزیم می توانند شما را به این بیماری مستعد کنند.

امروزه مطالعات زیادی در زمینه عوامل رژیمی مهم در کاهش خطر ابتلا به پرفشاری خون انجام شده است. یکی از مواد غذایی مهمی که به نظر می رسد در کاهش خطر این بیماری نقش داشته باشد ماست کم چرب است. اطلاعات جدید از تحقیقات 2102 انجمن قلب امریکا حاکی از این است افرادی که برای مدت طولانی ماست مصرف می کنند، فشارخون سیستولی کمتری داشته و خطر پرفشاری خون در آنها کمتر است.

مطالعات زیادی در زمینه فواید ماست منتشر شده است. مصرف مداوم ماست با تناسب وزن و کاهش نمایه توده بدنی همراه است. کلسیم موجود در ماست از ریزمغذیهای بسیار مهم برای سلامتی است و کارایی جذب بالایی دارد. هم چنین ماست منبع خوب پروتئین است، قدرت سیرکنندگی خوبی داشته و درصدی از آب مورد نیاز بدن را تامین می کند. ماست آسان تر از شیر هضم می شود و افرادی که قادر به مصرف شیر نیستند، می توانند براحتی از ماست استفاده می کنند. به علاوه جذب کلسیم و بسیاری از موادمغذی از ماست بهتر است.

اخیرا"، محققان مطالعه 01 ساله ای را بر بیش از 2111 شرکت کننده که در ابتدای مطالعه مبتلا به پرفشاری خون نبودند انجام دادند. در انتهای مطالعه مشخص شد، افرادی که دست کم 2 درصد انرژی روزانه خود را از ماست کم چرب تامین می کردند، که معادل دست کم 021 گرم ماست است، 10 درصد کمتر به پرفشاری خون مبتلا شده اند. مضاف بر اینکه فشارخون سیستولی در این افراد کمتر از افرادی که ماست نمی خوردند بالا رفت. یافته های این مطالعه فرضیه تاثیر ماست کم چرب در کاهش فشارخون را تایید می کند. مکانیسم اثر ماست بر کاهش خطر پرفشاری خون به روشنی مشخص نیست و مطالعات در این زمینه ادامه دارد.

کلسیم موجود در ماست عروق را انعطاف پذیرتر می کند و عروق می توانند گشادتر شده و فشار را کاهش دهند. از سویی دیگر برخی محققان پیشنهاد می کنند که باکتریهای مفید موجود در ماست به کاهش فشارخون کمک می کنند اگرچه هنوز مدارک در این زمینه کافی نیست.

یک رژیم سالم شامل ماست کم چرب و میوه و سبزی کافی و انجام فعالیت فیزیکی مناسب می تواند به پیشگیری از بیماریهای مزمن از جمله پرفشاری خون کمک کند و سلامت شما را تضمین نماید.

دکتر مجید حاجی فرجی

کپی رایت

 کلیه حقوق این سایت متعلق به وب سایت کلینیک تغذیه می باشد. استفاده از مطالب این سایت بدون مجوز کتبی، پیگرد قانونی دارد.

اطلاعات تماس

  • شهرک غرب، بلوار پاکنژاد، پائین چهارراه سرو
    18 متری مطهری،پلاک 14 ، واحد3
  • تلفن: 02122076953
  • ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • ساعات کاری: 8:00-20:00
Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…