1- با توجه به تغييرات قند خون در طول روز، تمايل به مصرف مواد نشاسته اي افزايش مي يابد. ليكن چنانچه درصد زيادي از كالري روزانه از این گروه بويژه قندهاي ساده بهمراه چربي تامين شود مي تواند موجب افزايش وزن و چاقي گردد. از طرفي با توجه به سنت و عادت موجود، مصرف سبزي در سفره هاي افطار ايراني تغيير مطلوبي است. اما متاسفانه بدلايل و بهانه هاي مختلفی چون ضیق وقت يا بي حوصلگي، مصرف اين گروه ضروري غذايي در سحر كاسته شده و يا حذف مي گردد.

2- گروه شير و لبنيات و ميوه كه گاهي بدليل فاصله كوتاه زماني بين افطار و سحر حذف مي گردد.

3- تناسب رژيم غذايي بر اساس معیارهای ذیل تعيين مي گردد:

  • • تعداد وعده و ميان وعده و زمان آنها
  • • حجم هر وعده
  • • تنوع و استفاده از تمامي گروههاي غذايي
  • • حفظ تناسب در تامين كالري از گروههاي مختلف درشت مغذي

طبعاً يك رژيم غذايي مطلوب بايستي داراي ويژگي هاي زیر باشد:

• آغاز مصرف در وعده افطار با مايعات مغذي گرم مانند شير و حجم كمي از غلات (نان يا Cereals) همراه با پنير، گردو و سبزي) و یا سوپ های نرم
• جدا سازي وعده شام با فاصله مناسب از افطار، بويژه در زمانيكه فاصله افطار تا زمان خواب بيشتر است
• مصرف غذاي سبك به عنوان وعده شام، ترجيحاً از خوراك هاي حاوي پروتئين، سبزي و غلات
• گنجاندن يك ميان وعده ميوه قبل از خواب
• مصرف سحري با وعده اي مشابه نهار معمول، حاوي گروههاي مختلف غذايي كه قدرت تامين انرژي مورد نياز در طول روز را داشته باشد.

4-جز در موارد كمبود با تشخيص پزشك یا متخصص تغذيه، نيازي به دريافت مكمل ها نمي باشد.

5-با كاهش مصرف مايعات و در نتيجه آب بدن، فعاليت هاي داخل سلولي كاهش يافته، كاركرد پمپ سديم پتاسيم و فیلتراسیون کلیه و نيز غلظت ترشحات معدی، جذب مواد مغذي و نیز حركت مواد در روده بزرگ دچار اختلال مي گردد و بروز يبوست افزايش مي يابد. طبعاً مصرف تدريجي آب و مايعات از زمان افطار تا سحر كمك شاياني مي كند ضمن اينكه مصرف ميوه در وعده قبل از خواب و سبزيجات، مواد نشاسته ای کند هضم مثل نان های سبوس دار و حبوبات و فيبرهاي محلول در وعده سحری، بدلیل كاهش سرعت جذب و افزايش زمان آن، سبب ذخيره و حفظ آب بدن مي گردد

6-ماندگاري مايعات مصرفي در سحر پايين بوده و با دفع آن در فاصله كوتاه در ساعات اوليه روز سبب كاهش آب بدن مي گردد.

7-نيازهاي تغذيه اي در سنين مختلف متفاوت است. بويژه در نوجوانان انرژي مورد نياز بر حسب جنس مطابق ايام ديگر سال بايستي تامين گردد. در دختران نوجوان بويژه در دوره عادت ماهيانه ممکن است کمبودهای مواد معدنی از قبيل آهن و روي بروز پيدا كند. لذا مصرف برخي مواد غذايي سرشار از پروتئينهاي حيواني بهمراه مصرف كافي از گروههاي سبزي و ميوه (حاوي ويتامين C) كه افزاينده جذب اين ريزمغذيها هستند بايستي افزايش يابد.

8-الزاماً ادامه عادت بي غذايي در طول روز پس از ماه مبارک رمضان ضرورت ندارد، هر چند اينكار براي مدت کوتاه، می تواند به تنظيم متابوليسم بدن كمك مي نمايد.

9-استفاده از تمامي گروههاي غذايي در حداقل سه وعده غذايي با حجم كم، عدم استفاده از غذاهاي پر چرب و پر پروتئين بويژه گوشت هاي فرآوري شده و غذاهاي شور و از سوی دیگر بهره گيري از گروه هاي ميوه و سبزي در فاصله افطار تا سحر، كمك شاياني در كاهش حس گرسنگي و تشنگي در طول روز مي نمايد.

10- تعداد وعده ها، ترجيحاً بايستي سه وعده شامل افطار سبك، شام سبك و سحری باشد و درصورت وجود فاصله زماني کافی بين شام و زمان خواب و يا سحر مي توان از يك ميان وعده ميوه نيز بهره گرفت.

11- تفاوت وعده افطار با سحر، در كوچك بودن حجم و استفاده از كربوهيدرات ها و غلات ساده و لبنيات در افطار و حجم بيشتر وعده با كالري بالاتر و استفاده از تنوع گروههاي غذايي در سحر مي باشد.

12- بدليل پايين بودن قند خون، وعده افطار بايستي با يك ماده قندي مناسب مثل خرما، عسل، و غلات شروع شود تا ميزان قند خون به تدريج به حد طبيعي خود برسد. بديهي است مصرف بالاي قندهاي ساده و غذاهاي چرب سبب افزايش بيش از حد ترشح انسولين شده و در نتيجه هیپوگلیسمی اتفاق مي افتد و عوارضی چون افزايش ضربان قلب، تعريق، رنگ پريدگي، دو بینی و گاهي اختلال عصبي را بهمراه خواهد داشت.

13- افراط در مصرف مواد غذايي در يك وعده، بويژه سحری منجر به كاهش زمان گرسنگي در طول روز نگرديده بلكه موجب بروز عوارض گوارشي – روده اي و نفخ و تحريك دفع و از دست دادن مواد مغذي و آب از بدن خواهد شد.

14- حذف وعده غذايي سحری، منجر به افزايش زمان گرسنگي بين وعده افطار و شام (24-18 ساعت) تا وعده افطار بعدي گرديده و عدم دسترسی به منبع انرژی کافی در طول روز (بیشترین زمان فعالیت) موجب اختلال در فعل و انفعالات بدن، از جمله روند ترشح اسيد و آنزيم هاي گوارشي و عوارض گوارشي مثل سوزش سر دل، التهاب يا زخم معده، عدم دسترسي به آب براي فعاليتهاي حياتي، عدم تمركز فكري، سردرد، سر گيج، ضعف عمومی و بي حالي، بی خوابی، عصبانيت و پرخاشگري و نهايتاً افت در ميزان و كيفيت فعاليت اندامها و توان كلي فرد مي گردد.

15- از آنجائيكه گلوكز به عنوان يك ماده قندي ساده متعارف ترین منبع انرژي سلولي، بويژه براي تغذيه برخي اندامها مثل مغز و كليه و گلبولهاي قرمز خون ضروري است، كاهش آن منجر به بروز عوارضی چون سر درد و سرگيجه، ضعف و بيحالي، پرخاشگري و كاهش تمركز گرديده و همچنين كاهش فشار خون نيز با اختلال در خون رساني كافي به مغز، سبب عوارض مشابه مي گردد.

16- بروز سردرد ها از ماه مبارك رمضان بيشتر ناشي از (افت قند و فشار خون) حاصل از عدم دسترسي به مواد مغذي و انرژي كافي در طول روز مي باشد. لذا توصيه مي گردد در وعده هاي اصلي بويژه سحر از ميوه ها و غلات سبوس دار و حبوبات كه حاوي قند مناسبي هستند براي تنظيم قند خون بهره گرفته شود.

دکتر مجید حاجی فرجی

کپی رایت

 کلیه حقوق این سایت متعلق به وب سایت کلینیک تغذیه می باشد. استفاده از مطالب این سایت بدون مجوز کتبی، پیگرد قانونی دارد.

اطلاعات تماس

  • شهرک غرب، بلوار پاکنژاد، پائین چهارراه سرو
    18 متری مطهری،پلاک 14 ، واحد3
  • تلفن: 02122076953
  • ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • ساعات کاری: 8:00-20:00
Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…